Monday, September 26, 2022

Senarai Perserta Gegar Vaganza Musim 9 (GV9) 2022

 Senarai Perserta Gegar Vaganza Musim 9 (GV9) 2022 | Assalamualaikum... Hai korang, biar la terlambat nak kongsi senarai peserta GV9 pada tahun ni yang berlangsung setiap Ahad jam 9 malam di Astro Ria bermula pada 18 September 2022.


gv9

GV9 ini telah berlangsung di Auditorium MBSA Shah Alam yang menampilkan pengacara Nabil Ahmad dan dibantu oleh Elly Mazlein. 


Juara GV9 akan membawa pulang wang tunai sebanyak RM100,000, naib juara pula akan membawa pulang wang tunai RM50,000, tempat ketiga akan menerima RM30,000, tempat keempat RM20,000, tempat kelima RM15,000 dan tempat keenam menerima RM10,000.


Penaja utama GV9 pada tahun ni bersama Farm Fresh dan kerjasama DIGI Telco Rasmi, Adabi dan CUCKOO pun merupakan penaja bersama untuk GV9. Turut bersama kolaborasi bersama  Astro GO, Gempak , Radio Sinar dan Ria X.


Antara peserta GV9 kali semua yang hebat-hebat, tak sabar pulak nak tengok mereka semua berentap setiap Ahad. Kalau ikut tema GV9 dah berubah dari format asal, maybe mengikut peredaran masa kini, peminat GV9 pun nak kelainan juga kan. Jom kita tengok peserta GV9 di bawah ni. 


1. Jaclyn Victor

2. Shila Hamzah

3. Tomok

4. Dina Nadzir

5. Bob Yusof

6. Roy Kapilla

7. Fuad Rahman

8. Haida Hasnan

9. Hazrul Nizam

10. Pat Candy

11. VE

12. Hairul Nizam

13. Asheed Def G C


#GegarVaganza9

#GV9

Sunday, September 25, 2022

OST Lagu Drama Sekali Lagi Cinta Kembali

  OST Drama Sekali Lagi Cinta Kembali | Assalamualaikum... Hai, disebabkan ada yang tengah mencari OST drama tengah trending dekat slot Akasia TV3. Jom tengok antara lagu yang terdapat dalam drama ini. 


OST Lagu Drama Sekali Lagi Cinta Kembali

Sebelum Cik Ash kongsi antara lagu-lagu yang terdapat dalam Drama Sekali Lagi Cinta Kembali ni, apa kata korang baca dulu sinopsis drama ini dekat bawah dahulu, Cik Ash kongsi untuk korang. Drama ini ramai kata best walaupun ada yang kata pelakon hero dan heroion ditukar di saat akhir. Lakonan dua watak nampak serasi buat Cik Ash tersenyum depan skrin tengok dialong drama ni hahaha, part paling tak boleh yang jadi nenek som memang lawak sungguh. Tapi sayang watak nenek sekejap jer. 


Sinopsis Drama Sekali Lagi Cinta Kembali

Drama ini mengisahkan kehidupan Aira yang sangat rumit. Aira melarikan diri dari rumah apabila kekasihnya Imran telah mengahwini adiknya sendiri iaitu Hana. Aira pula memiliki persepsi negatif terhadap lelaki yang dipandangnya sebagai suatu "virus" yang tidak patut diberikan peluang.


Aira gantikan tempat Doktor Halina selama dua janm sebagai pakar terapi, Akibatnya, Zafran dan Alisa bercerai, dan Doktor Halina diugut serta Aira dipaksa bertarung dengan maut tanpa kasih seorang ibu. Dengan itu, Aira terpaksa memperbaki apa yang telah dia rosakkannya. 


"Kalau macam tu apa kata awak guna teori awak yang kononnya hebat tu untuk pujuk isteri saya. Boleh?" - Zafran
"Inilah yang saya cuba buat." - Aira

Daripada pembantu Doktor Halina, Aira bekerja sebagai babysitter Syafi. Dia cuba satukan semula keluarga Zafran. Tapi di mata Hayyat, abang Zafran yang kerek lagi beku, Aira macam tikus membaiki labu. Hayyat selamba saja gelar Aira perempuan senget, sewel dan tiga suku.

Dalam mulut duk mengutuk, hati mula sukalah pula!

"I offer you love and loyalty and I expect the same in return." - Hayyat

Kisah silam Hayyat terbongkar. Jika Imran digelar spesies virus, Hayyat pula ibarat bom atom. Boleh membunuh Aira bila-bila masa.

Namun, Aira hanya mempunyai dua pilihan. Pilih si virus yang kini bergelar duda atau menerima bom atom. Aira perlu cari jalan keluar daripada permainan yang dia sendiri cipta.


OST Drama Sekali Lagi Cinta Kembali

Peminat drama Sekali Lagi Cinta Kembali ini mesti tak sabar nak tahu lagu apa yang ada dalam drama ni, berikut antara lagu yang terdapat dalam drama ni ialah :-


Lagu Tema 

Tajuk Lagu : Ku Cuba 
Penyanyi : Hariz Fayahet
Ciptaan : Sharon Paul
Lirik : Dato' A.Aida


Tajuk Lagu : Pergi
Penyanyi : Razmansyah
Ciptaan : Sharon Paul
Lirik : Dato' A.Aida


Tajuk Lagu : Cinta Hanya Buatan 
Penyanyi : Afieq Shazwan dan Muna Syahirah
Ciptaan : Gouffran & Ibnu

Tajuk Lagu : Terluka 
Penyanyi : Zack Zakwan 
Ciptaan : Aiman 
Lirik : Pujangga Malam & Anje Maya


Tajuk Lagu : Mimpi
Penyanyi : Haqiem Rusli
Ciptaan & Lirik : Haqiem Rusli dan Dato' A.Aida

Tajuk Lagu : Kisah Cinta Kita 
Penyanyi : Hafiz Suip
Ciptaan : Ikhwan Fatana
Lirik : Dato' A.Aida


Tajuk Lagu : Sory Sorry Sayangku 
Penyanyi :Nomad
Ciptaan :Dz
Lirik : Dato' A.Aida

Tajuk Lagu : Take Care 
Penyanyi : Aira Fauzan
Ciptaan : Sharon Paul
Lirik : Que Afiq


Ok la korang semua Cik Ash undur diri dulu, itu jer lagu-lagu yang terdapat dalam drama Sekali Lagi Cinta Kembali ni, lagu dalam drama ni semua best-best didengar.


#dramasekalilagicintakembali

#ostsekalilagicintakembali

#sekalilagicintakembali

Saturday, September 24, 2022

Keputusan Pemenang Muzikal Lawak Superstar 3

  Keputusan Pemenang Muzikal Lawak Superstar 3 | Assalamualaikum... Setelah 10 minggu bertanding, akhirnya terjawab pemenang Muzikal Lawak Superstar 3 pada malam ni. 


MLS3

Kelainan tahun 2022 nampak ada muka baru yang masuk,mereka terdiri daripada pelawak-pelawak lama, penyanyi, pelakon dan juga content creator ataupun personaliti media sosial.


Barisan juri yang terlibat adalah Dato' Awie masih dikekalkan dan bakal didampingi oleh juri-juri baru iaitu pelakon tersohor negara, Siti Saleha dan personaliti terkenal daripada Singapura iaitu Najip Ali.


Keputusan Pemenang Muzikal Lawak Superstars 2


Juara - UBI RM150,000.00 dimenangi oleh Heart dan berserta dengan trofi.

  

Naib Juara  - CILI -rm75,000.00 dimenangi oleh UNI dan berserta dengan trofi. 


Tempat ketiga BAHROY rm50,000.00 dimenangi oleh Viral dan berserta dengan trofi.

 

Tempat keempat - OOD rm25,000.00 dimenangi oleh Janggo berserta trofi Astro.


Tahniah kepada semua pemenang tahun ni. 

Saturday, September 17, 2022

Dapat Anak Saudara Baru Lagi

 Dapat Anak Saudara Baru Lagi | Assalamualaikum...Hai,korang apa khabar, Cik Ash harapnya sihat la ya. Hari ini nak kongsi berita gembira dengan korang Cik Ash dapat anak saudara baru tahun ni. Rezeki Allah bagi dekat adik lelaki dan adik perempuan Cik Ash dapat zuriat tahun ni. Tumpang gembira untuk mereka. 


Anak saudara baru


Tahniah diucapkan buat adik lelaki , adik perempuan,baby adik lelaki lahir pada bulan 27 Mei 2022. Baby adik perempuan Cik Ash pulak lahir pada  13 September 2022. Dapat anak saudara  lelaki hihihi. Bab


Cucu Tokku dan tokma dah  masuk 16 orang seronoknya berkumpul ramai-ramai ni meriah dengan kerenah diaorang. Bila la dapat berkumpul ramai-ramai macam dulu-dulu. Baby adik lelaki dan adik perempuan tak jumpa lagi hanya tengok melalui whatsapp jer. 


Ok la korang Cik Ash undur diri dulu ya, nanti kalau rajin Cik Ash update entri baru lagi, terima kasih kerana sudi membaca blog Cik Ash. Semoga ada rezeki Cik Ash juga nanti nak juga merasa kehadiran zuriat sendiri.


Tuesday, September 6, 2022

Bantuan Khas Kewangan (BKK) Tahun 2023 - RM700 Untuk Penjawat Awam & RM350 Pesara Kerajaan Dibayar Januari 2023

Bantuan Khas Kewangan (BKK) Tahun 2023 - RM700 Untuk Penjawat Awam & RM350 Pesara Kerajaan Dibayar Januari 2023 | Assalamualaikum.... Hari ini telah diadakan Majlis Amanat Perdana Perkhidmatan Awan Ke-18 (XVIII) telah berlangsung 30 OGOS 2022 (SELASA)  jam 10.00 PAGI. Ianya berlangsung di  PUTRAJAYA INTERNATIONAL CONVENTION CENTRE (PICC), PUTRAJAYA.



MAPPA


 

Di dalam majlis tersebut, Penjawat Awam bakal menerima 6 berita baik. Berikut adalah berita baik untuk penjawat awam Malaysia.


  • Pertama: Menaikkan kadar maksimum jumlah cuti rehat yang boleh dikumpulkan bagi tujuan award wang tunai (GCR) daripada 160 hari ke 180 hari.

Kerajaan memahami dengan beban tugas yang semakin besar dan mencabar, ramai anggota perkhidmatan awam yang tidak dapat menghabiskan cuti rehat tahunan mereka.

Dengan kenaikan kadar maksimum GCR ini, membolehkan cuti tersebut disimpan bagi tujuan award wang tunai di masa persaraan sekaligus meningkatkan tunai di tangan pada hari persaraan kelak;

  • Kedua: Tambahan Kadar Cuti Rehat Khas sebanyak 5 hari menjadikan jumlah Cuti Rehat Khas 15 hari setahun kepada Pegawai Perkhidmatan Pendidikan yang telah berkhidmat melebihi 10 tahun.

Tambahan Cuti Rehat Khas sebanyak 5 hari ini akan memberi manfaat kepada lebih kurang 500,000 guru bagi urusan-urusan yang mustahak dan kecemasan yang dibenarkan serta memberi peluang guru-guru mengumpul jumlah GCR yang lebih tinggi;

  • Ketiga: Perluasan tafsiran ahli keluarga bagi kemudahan Cuti Tanpa Rekod urusan kematian ahli keluarga terdekat.

Jika sebelum ini cuti tanpa rekod bagi urusan kematian hanya tertakluk kepada kematian suami atau isteri, ibu kandung dan ibu mertua, bapa kandung dan bapa mertua serta anak sahaja, penambahbaikan tafsiran ahli keluarga diperluas kepada kematian yang melibatkan adik-beradik, nenek dan datuk bagi anggota perkhidmatan awam;

  • Keempat: Penambahbaikan pemberian pergerakan gaji tahunan kepada pegawai yang telah mencapai gaji maksimum.

Kerajaan telah bersetuju menambahbaik Kadar Tetap 3 peratus semasa yang diterima oleh pegawai yang mencapai gaji maksimum kepada suatu kadar baharu dan diseragamkan mengikut gred bagi semua klasifikasi perkhidmatan berkuat kuasa 1 Januari 2022. Jabatan Perkhidmatan Awam akan mengeluarkan Pekeliling berkaitan bagi penjelasan terperinci bagi perkara ini.

  • Kelima: Bayaran Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) tambahan khas sebanyak RM100 untuk penjawat awamGred 11 hingga Gred 56 dan akan dibayar mulai Januari 2023.

Seramai 1.28 juta penjawat awam akan menerima manfaat ini dengan implikasi kewangan sebanyak RM1.5 bilion. Sebagai contoh, sebelum ini kadar KGT bagi gred 11 adalah RM80, maka pada tahun 2023, beliau akan menerima kadar KGT asas sebanyak RM80 dan tambahan khas sebanyak RM100 menjadikan jumlah KGT diterima pada tahun 2023 adalah sebanyak RM180; dan

  • Keenam: Bantuan Khas Kewangan (BKK) Tahun 2023.

Dibayar kepada anggota perkhidmatan awam Gred 56 ke bawah berjumlah RM700 dan RM350 bagi pesara Kerajaan dan veteran tidak berpencen yang akan diberi pada Januari 2023.

Thursday, September 1, 2022

Nasi Lemak Pandan Versi Cik Ash

 Nasi Lemak Pandan Versi Cik Ash | Assalamualaikum... Hai, baru-baru ni terlebih rajin buat nasi lemak pandan, sahaja buat kejutan dekat suami, tak bagitahu pun dekat dia masak nasi lemak. Suami Cik Ash dia jarang nak request nasi lemak. Cik Ash jah yang terlebih rajin kebetulan kesihatan ok sikit tu yang rajin masak yang special sikit. Buat waktu pagi sampai ke petang boleh makan nasi. Kebetulan suami cuti kerja hihihi. 


nasi lemak pandan

Nasi lemak Cik Ash ikut resepi yang pernah Cik Ash kongsi dalam blog ni cuma tukar jadi versi pandan tambah daun pandan dan pewarna pandan. Berbaloi ada blog boleh usha blog sendiri tengok resepinya. Cuma yang special Cik Ash guna beras basmathi. Makan pun kenyang. 


Kebetulan sangat barang dekat rumah semua ada tu yang terajin buat nasi lemak pandan, Rasanya dah lama tak makan nasi lemak buat sendiri ni, last bila tak ingat buat. Memang jarang nak buat nasi lemak. 


Selalunya kalau teringin nak makan nasi lemak beli dekat kedai sini agak tidak menepati citarasa tekak, tetapi boleh la dimakan hahaha. Nak jumpa yang sedap tu memang jarang la. Ada jer orang kelantan jual nasi lemak dekat sini selera tu tak berapa nak diterima tekak. Apabila buat sendiri ni baru puas hati, sampai ke petang boleh makan, sambal ikan bilis esok boleh makan lagi. biasa la 3 orang makan jarang nak habis. 


Sambal ikan bilis pun Cik Ash ikut resepi dalam blog ni cuma ubah cara sedikit, tidak letak petai, dalam sambal ni Cik Ash tambah sambal ikan bilis adabi dalam tin tu. sedap juga bila dicampur sambal ikan bilis dalam tin tu.


Ok la korang itu nak bagitahu buat nasi lemak pandan hahaha, yang tu nak kongsi dekat blog, biasa la terapi minda update blog kan. Nak tengok koleksi resepi lain boleh la terjah #dapurcikash.